Koszyk zakupów

Brak produktów w koszyku.

Jak pogłaskać po głowie żyrafę? Czyli jak pobudzić twórcze myślenie.

Dlaczego ludzie chcą być kreatywni?
Pojęcie „kreatywność” zyskało na popularności w ciągu ostatnich lat. Natykamy się na nie wszędzie. Moi klienci, którym piszę profesjonalne Cv często wymieniają taką cechę u siebie. Ale czy oby na pewno rozumieją na czym polega prawdziwa kreatywność? Co sprawiło, że kreatywność stała się takim chodliwym zasobem? We współczesnym świecie wszyscy chcą ją mieć i rozwijać, a przynajmniej mieć opinię kreatywnej osoby.

 

Kreatywność kojarzy nam się z sukcesem
W czasach postępu technologicznego i globalizacji nie łatwo się wybić. Wygrywa ten, kto proponuje nowe, przydatne rozwiązania, robi parę kroków do przodu i wykracza poza to co znane i oczywiste. Kreatywność pomaga się wyróżnić, więc co za tym idzie – osiągnąć sukces. Jak mawia Brian Tracy: „każdy postęp w historii ludzkości rozpoczyna się od idei w umyśle pojedynczego  człowieka”. Kreatywność dlatego też potrzebna jest nam do cywilizacyjnego rozwoju. Kreatywność kojarzy nam się z przełamywaniem schematów, niesztampowymi pomysłami oraz przekształconymi zastanych możliwości w nieoczekiwane, pozytywne rezultaty. To znaczy, że osoby kreatywne łatwiej odnajdują się w świecie, który wymaga od ludzi radzeniem sobie ze zmianą; pełnej elastyczności. O ile kilkadziesiąt lat temu, jeśli ktoś uzyskał tytuł zawodowy i pracę w danym kierunku, był pewny, że przepracuje w nim całe życie aż do emerytury to w dzisiejszych czasach człowiek musi  przekwalifikowywać się zawodowo średnio 7 razy.
Kreatywność to dobra zabawa
Kreatywność kojarzy nam się z dzieciństwem spędzonym na osiedlu, które zamienialiśmy w bazę i narobieniu kotletów z piasku. Z tym wszystkim co sprawia nam radość i poszerza horyzonty. Uważam jednak, że nadużywamy tego słowa. Czasem ten wyraz stosowany jest w celach czysto marketingowych po to by zwrócić na produkt / usługę uwagę. Błędnie się myśli, że kreatywność to robienie tego co się kocha, znajdowanie w tym przyjemności, sensu i satysfakcji. Dla kreatywności to nadal za mało. Ciężko stwierdzić, że jeśli jesteś księgową i uwielbiasz to zajęcie to znaczy, że w pracy jesteś kreatywna tylko dlatego, że to twoja praca marzeń.
Cztery najważniejsze powody dla których chcemy być kreatywni?
1.       Kreatywność jest potrzebna do tego, by człowiek indywidualnie i społecznie mógł się rozwijać
2.       Kreatywność sprawia, że człowiek może bardziej elastycznie reagować na zmiany i wyzwania, jakie stawia życie
3.       Kreatywność wiąże się z dobrą zabawą
4.       Kreatywność jest modna
Mity dotyczące kreatywności
1.       Kreatywność to talent, który mają tylko wybitni i inteligentni ludzie
Oznacza mylnie, że to ni mniej ni więcej dar dla wybranych, coś co można otrzymać od Boga lub nie i nie da się tego zmienić. Takie błędne przekonanie ma swoje negatywne skutki bo zniechęca ludzi do treningu kreatywności. Kreatywnym można być zarówno w laboratorium chemicznym jak i we własnym domu. Ale jakie są najczęstsze cechy osobowościowe osób kreatywnych?
– swoiste poczucie humor
– spontaniczności ekspresyjność
– brak lęku przed nieznanym
– zdolność do łączenia tego, co oddzielne, a nawet przeciwstawne w całość
– akceptacja własnych myśli, uczuć i impulsów
– niezależność od wpływu otoczenia
– otwartość
– niezależność
– wytrwałość
2.       Kreatywność jest związana z prawą półkulą mózgu
Mit o różnicach między prawą i lewą półkulą funkcjonuje z powodzeniem już od wielu lat. Prawa jakoby ma być odpowiedzialna za takie obszary jak: intuicja, kreatywność, posługiwanie się obrazami a lewa za myślenie analityczne, planowanie i posługiwanie się słowami. U poszczególnych ludzi podobno występuje dominacja jednej z nich. W Internecie możemy znaleźć sporo na ten temat infografik obrazujących dwie półkule mózgu z podpisami pseudonaukowymi; seksiztowskimi hasłami, jakoby kobiety kierowały się głównie prawą półkulą (od wyobraźni i emocji) a mężczyźni – lewą tą od zdrowego rozsądku i annalistycznego myślenia. Prawda jest taka, że największe szanse na stanie się naprawdę kreatywnym nie mają osoby ponadprzeciętnie inteligentne a te które są otwarte na świat i nowe idee, akceptują siebie i potrafią sobie radzić z nowościami i sprzecznymi informacjami. Wszystkie te cechy można w sobie kształcić począwszy od poznawania nowych ludzi, nowych kultur, po przez różnorodne formy edukacyjno-rozwojowe. Tak więc prawdą jest, że obie półkule się uzupełniają i są na równi ważne. Aby mózg działał prawidłowo, półkule muszą ze sobą współpracować, bo w poszczególnych operacjach umysłowych bierze udział kilka jego obszarów. Obecnie uważa się, że różnice w funkcjonowaniu poznawczym występujące między płciami kształtuje przede wszystkim wpływ w wychowywania i kultury. W naszej kulturze już małe dziewczynki są uczone umiejętności społecznych (empatii, współpracy troski o innych) znacznie intensywniej niż chłopcy – w tych zaś kształtuje się odwagę, ducha rywalizacji i umiejętności tłumienia emocji bo przecież „chłopaki nie płaczą” . Dziewczynki częściej angażuje się do zabawy związanej z ludźmi i komunikacją (np. zabawa w dom), a chłopców w zabawy związane z przedmiotami i wyobraźnią przestrzenną (np. zabawy z samochodami, budowlami z klocków). Wiele różnic między płciami ma swoje źródło właśnie w odmiennych procesach edukacyjno – wychowawczych, a nie w samej budowie mózgu. Oczywiście mamy także różne rodzaje typów osobowości, które niezależnie możemy przypisywać każdej płci.
Coś wartościowego i nowego
Aby pomysł mógł być kreatywny., musi spełniać dwa kryteria: być nowy i wartościowy. Nowe i wartościowe dla nas. Twórczość wyraża się zawsze w określonych działaniach – nie istnieje twórczość bez tworzenia. Stanowi ona ten element kreatywności, który da się najłatwiej kształtować dzięki operacjom umysłowym jak:
– abstrahowanie – czyli wyróżnianie w wybranych obiektach tylko pewnych cech i pomijanie innych
– dokonywanie skojarzeń – kojarzenie ze sobą różnych rzeczy, z tym że obiekty te muszą być odległe i nieoczywiste choć dające się uzasadnić bujną wyobraźnią
– rozumowanie dedukcyjne czyli wyciąganie wniosków od ogółu do szczegółu
– rozumowanie indukcyjne czyli wyciąganie wniosków od szczegółu do ogółu
– metaforyzowanie – czyli obrazowa analogia np. w urzędzie jest jak w ulu, bo wszyscy tam pracują cały czas i słuchać nieustający gwar”
– transformowanie – tworzenie przekształceń, dzięki czemu na bazie czegoś starego tworzymy coś nowego
I właśnie większość ćwiczeń na kreatywność opiera się na rozwijaniu umiejętności korzystania z powyższych operacji umysłowych. Innymi słowy człowiek musi chcieć się zajmować kreatywnością, być przekonany, że mu wolno i mieć ku temu możliwości.
Czas na praktykę !
Zadanie 1: Zastanów się i wypisz wszystkie pomysły do zadania: jak pogłaskać po głowie żyrafę. Użyj wyobraźni, niech cię nic nie krępuje.
Zadanie 2: Czym zajmuje się MacGyver na doktoracie?
Zadanie 3: Stwórz słowo na konkretną literę  w sposób nowy ale dalej odnoszący się do danej organizacji/rzeczy przykładem może być PKP czyli np. Pociąg Kursuje Powoli. A teraz czas na twoje pomysły: AGD, CBOS, PZPR…
Zadanie  4: Łańcuch skojarzeń. Stwórz łańcuch skojarzeń. Każde kolejne skojarzenie powinno być związane z poprzednim słowem. Przykład: słońce – ciepło – kominek – drzewo – las – powietrze – ptaki. A teraz ty: „chleb”.
Zadanie5: Indiańskie imiona – opisz swoje imię w sposób obrazowy, metaforyczny, wykorzystując swoje osobiste cechy, umiejętności. Np. Małgorzata – „ Słońce, które daje energię i miłość dla wszechświata”
Zadanie 6: Slogan. Wymyśl chwytliwe i żartobliwy slogan reklamowy dla danej branży. np. „Wykończ się z nami. Usługi ogólnobudowlane” a teraz twoja kolej: reklama agencji reklamowej, reklama biura podróży…..

sukcesomania