Shopping Cart

Brak produktów w koszyku.

Złodzieje twojej życiowej energii

„Dzisiejszemu światu jest potrzebna nie tyle energia termojądrowa, ile raczej energia zamknięta w ludzkim sercu, którą trzeba wyzwolić” Albert Einstein. 
Co kradnie twoją życiową energię ?
Rozpoznaj podstępnych złodziei i znajdź swoje sposoby na rozprawienie się z nimi.
Jest ciemniejsza niż czas, bo dzięki wysokiemu poziomowi energii życiowej możemy czas rozciągać. Potrafi sprawić, że w ciągu 24 godzin jesteśmy w stanie zrobić więcej, niż to się wydaje fizycznie możliwe, i jeszcze zachować przy tym doskonały humor. Ta zależność działa też w drugą stronę. Kiedy mamy jej mało, nawet bardzo dużo czasu na wykonanie zadań okazuje się niewystarczające, a mamy poczucie, że wszystko nas przerasta.
Całość naszej życiowej energii tworzą cztery filary, które wyróżniła Anna Witkiewicz – coach: 
  • ·         Energia fizyczna
  • ·         Umysłowa
  • ·         Emocjonalna
  • ·         Duchowa
Każdą z nich buduje co innego. Ten cenny zasób jest nierozerwalnie związany z tym, co robimy w ciągu dnia, jakimi ludźmi jesteśmy otoczeni oraz jakich myśli i uczuć doświadczamy.  Jeśli często czujesz, że twoje akumulatory energetyczne są naładowane, to znak, że żyjesz w zgodzie ze sobą i większość czasu  poświęcasz ludziom i aktywnościom, których i które lubisz. Jeśli twój poziom energii jest niski, trudno zmotywować ci się do działania, warto przyjrzeć się swojemu codziennemu życiu.  Być może poprzez nawyki sam ograniczasz sobie dostęp do swoich źródeł energii albo nie zauważasz, że kradną ci ją inni ludzie. Wykorzystaj ten artykuł na rozpoznanie swoich złodziei energii i wprowadzenie zmian.
Energia fizyczna
Na energię fizyczną wpływa to ile godzin śpisz, ile czasu poświęcasz na pracę oraz na odpoczynek, jak się odżywiamy. Czas na energetyczny rachunek sumienia. Zastanów się:
·         Ile godzin zwykle śpisz a ile godzin potrzebujesz, żeby się wyspać i czuć dobrze przez cały dzień.
·         Na ile regularny tryb życia prowadzisz? Im bardziej regularny jest nasz codzienny rytm, tym lepiej organizm potrafi zarządzać energią fizyczną.
·         Ile czasu poświęcasz na odpoczynek bierny i aktywny? Im więcej odpoczynku biernego np. oglądania tv tym bardziej możesz doświadczać spadku energii.
·         Jakie jedzenie dominuje w twoim jadłospisie? Jeśli jesz dużo przetworzonej żywności, cukru, twój organizm odpowie to brakiem energii.
·         W jakim otoczeniu spędzasz większość czasu porządkowanym czy zabałaganionym? Bałagan i chaos wokół siebie zawsze nas demotywuje i odbiera radość.
Energia umysłowa
Ukoronowaniem tego, jak możemy wykorzystywać naszą energię mentalną, jest stan flow. Jest to poczucie lekkości, poczucia sensu i radości, gdy robimy to co kochamy. Możemy wtedy robić przez dłuższy czas nie odczuwając zmęczenia. Na drugim biegunie jest stan wyczerpania gdy robimy rzeczy, których nienawidzimy. Odpowiedz sobie na pytania:
·         Na ile zaspokajasz swoje ambicje? Czy zajmujesz się zawodowo tym, naprawdę chcesz? Czy to co robisz cię rozwija?
·         Na ile w swojej codziennej pracy wykorzystujesz te swoje talenty i umiejętności, które najbardziej cenisz? Czy pracujesz w zgodzie ze swoimi predyspozycjami ?
·         Co robisz dla swojego rozwoju intelektualnego poza pracą? Dokształcasz się, czytasz książki? Czy raczej dajesz się pochłonąć telewizyno – internetowej pułapce ?
·         Czy wiesz co cię obciąża? Jakie niedokończone sprawy, niedopięte decyzje. Nie ma nic bardziej wyczerpującego niż świadomość, że coś powinniśmy zrobić i jednocześnie ciągłe odkładanie tego w czasie.
Energia emocjonalna
Jej przypływów doświadczamy, gdy kochamy i jesteśmy kochani, po spotkaniach z przyjaciółmi, podczas których czuliśmy się zrozumiani i zaakceptowani bez względu na nasze poglądy, błędy i słabości, kiedy bawimy się z naszymi dziećmi albo zwierzętami domowymi. Kiedy rwą się nasze relacje z ważnymi dla nas osobami, gubimy sens życia, trudno nam sprostać codziennym obowiązkom. Zrób kolejny energetyczny przegląd.
·         Jak Ci jest ze samym sobą? Czy się lubisz, czy się kochasz? Czy może ciągle słyszysz swojego wewnętrznego krytyka, który wciąż ci szepce, że jesteś beznadziejny?
·         Czy otaczasz się osobami, które cię wspierają i rozumieją? A może ktoś z twojego otoczenia wysysa z ciebie energię, tzw. Wampiry emocjonalne? Może czas zrobić remanent w kontaktach?
·         Jak wygląda jakość twoich relacji? Ile poświęcasz czasu dla swojego partnera, rodzinę i przyjaciół?  W jaki sposób się z nimi komunikujesz? Naukowo stwierdzono, że tylko relacje bezpośrednie „face to face”, nie żaden sms wpływa dla nas dobrze i wtedy możemy uznać taką relację za jakościowo poprawną.
·         Czy masz wystarczająco dużo bliskich i wartościowych relacji?  Im ich mniej tym źródeł energii emocjonalnych mniej. Pomyśl, na kogo w najbliższym otoczeniu warto się otworzyć i pogłębić relacje ? Pamiętaj im więcej dajesz pozytywnej uwagi innym, tym więcej będziesz dostawać to samo w zamian.
·         Czy relacje z twoimi bliskimi cię zasilają czy osłabiają? Jeśli osłabiają, jasno określ swoje granice i konsekwentnie się ich trzymaj.
·         Czy wyrażasz swoje emocje? Czy mówisz, że kochasz, podziwiasz, tęsknisz? Tłumiąc emocje, tłumisz także energię.
Energia duchowa
Pozwala nam odetchnąć. Przypomina nam, że nie wszystko zależy od nas, bo może realizuje się jakiś wyższy plan. Energię duchową możemy wprowadzać do swojego życia na różne sposoby: poprzez praktyki religijne, modlitwę, medytację, chodzenie na boso po trawie, obserwując naturę i niebo, kontemplację piękna, praktykując wdzięczność.
·         Czy wiesz kim jesteś i do czego dążysz? Jaka jest twoja wizja świata?
·         Jakie masz rytuały, które pozwalają ci łączyć się ze swój duchową energią?
·         Co robisz dla duchowego rozwoju? To mogą być książki, spotkania z ludźmi, które mogą stanowić twój drogowskaz duchowy, wyrażanie się poprzez sztukę, muzykę.
Podsumowanie
O który rodzaj energii dbasz najlepiej? Który najbardziej wymaga tego, żebyś się z nim zajął? Jak to wpłynie na Twoje życie? Co jest złodziejem twojej energii? Zastanów się i wprowadź, nowe, lepsze praktyki, które będą zasilać twoje akumulatorki 🙂
 
Bibliografia:
Magazyn Coaching exstra nr 4/2018 – „Co kradnie Twoją życiową energię” – Anna Witkiewicz  

sukcesomania